De luchthaven Schiphol kampt met grote personeelstekorten bij de veiligheidscontrole en heeft inmiddels aangekondigd in de zomermaanden veel minder passagiers te kunnen afhandelen dan gepland. Dat zal grote gevolgen hebben voor de zomervakanties van veel Nederlanders. Hoewel het nog niet vaststaat hoeveel vluchten iedere luchtvaartmaatschappij moet inleveren, hebben we ervoor gekozen om dit niet af te wachten en gedurende de maanden juli en augustus ongeveer 150 vluchten te verplaatsen van Schiphol naar Rotterdam.

Al direct na de chaotische taferelen in de meivakantie hebben we de voorbereidingen voor dit scenario in gang gezet. Inmiddels hebben we de bevestiging ontvangen dat de luchthaven Rotterdam deze 150 vluchten ook kan afhandelen. We hebben hiermee een aanzienlijke bijdrage geleverd aan het verlagen van het aantal passagiers op Schiphol gedurende de zomervakantie en we gaan ervan uit niet nog meer vluchten te hoeven schrappen.

We begrijpen dat sommige klanten het vervelend vinden om vanaf een andere luchthaven te vertrekken, maar het is een beter alternatief dan de hele vakantie te moeten annuleren. Toen we in de meivakantie een paar vluchten verplaatsten naar Rotterdam hebben we gemerkt dat het voor de meeste vakantiegangers een grote opluchting was om vanaf een kleiner en overzichtelijk vliegveld te kunnen vertrekken.

Omdat we nog geen officiële informatie vanuit Schiphol hebben gekregen, kunnen wij nog geen duidelijkheid geven aan individuele klanten over hun specifieke vlucht. Corendon heeft ook vele tienduizenden plaatsen geboekt op vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen zoals KLM en Transavia. We zijn van deze partijen afhankelijk voor nadere informatie over het al dan niet doorgaan van hun vluchten. Wanneer u een vakantie bij Corendon heeft geboekt met een vertrekdatum in de zomervakantie, informeren wij u zo snel mogelijk over de eventuele gevolgen voor de door u geboekte vakantie, op volgorde van vertrekdatum. In verreweg de meeste gevallen zal uw vakantie gewoon door kunnen gaan op de door u geboekte data. Het heeft helaas geen zin om over dit onderwerp te bellen voordat u bericht hebt gekregen; onze collega’s van het Contact Center weten nog niet of er gevolgen zijn voor uw vakantie.

Het spreekt voor zich dat wij deze situatie ontzettend betreuren, maar we hopen dat u begrijpt dat dit volledig buiten onze invloedssfeer ligt. Wij doen er uiteraard alles aan om uw vakantie te kunnen laten doorgaan zoals gepland.