Beste reiziger,

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen rondom de gevolgen van het coronavirus (COVID-19).

Ik heb een vakantie bij Corendon geboekt met een vertrekdatum tot en met 31 mei 2020; gaat mijn vakantie door? 

Nee, uw vakantie gaat helaas niet door. Dit besluit is enerzijds het gevolg van de maatregelen die onze overheid heeft gecommuniceerd, waarbij niet-noodzakelijke reizen naar het buitenland voorlopig worden afgeraden. Daarnaast zijn ook op vrijwel alle vakantiebestemmingen op dit moment vergaande maatregelen genomen om verdere verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te beperken, waardoor geen vakantiegangers meer kunnen worden ontvangen en luchthavens, hotels en restaurants gesloten zijn. Naar verwachting gaat deze situatie nog geruime tijd duren. Daarnaast willen wij voorkomen dat u nu nog een restbetaling moet gaan doen voor een vakantie die naar alle waarschijnlijkheid toch niet kan doorgaan; we kunnen ons voorstellen dat u liever zelf over dat geld blijft beschikken. Uiteraard kunt u vanaf dit moment ook al een nieuwe vakantie bij Corendon boeken met vertrek later dit jaar en (deels) betalen met de waarde van uw voucher.

Wat betekent het financieel voor mij als mijn vakantie niet doorgaat?

Wij annuleren uw vakantie, vlucht of cruise maar u bent uw geld niet kwijt. U houdt het bedrag dat u aan ons heeft betaald als tegoed (‘waardebon’) voor een volgende vakantie. U kunt dit tegoed zien in uw kostenoverzicht onder de noemer openstaand in uw ‘Mijn Corendon’ of ‘Mijn Stip’ account. Wanneer u geen account heeft, kunt u dit bedrag zien als u inlogt op onze website met uw reserveringsnummer. Ook de eventueel betaalde kosten voor een stoelreservering (uitsluitend voor vluchten uitgevoerd door Corendon, vluchtnummers beginnend met CD, XC, XR), bagage, parkeren, reis- en/of annuleringsverzekering worden onderdeel van dit tegoed.

U hoeft niet meteen te beslissen voor welke nieuwe vakantie u kiest; u kunt hier rustig de tijd voor nemen. U kunt daarna zelf uw nieuwe pakketreis of hotelovernachting boeken via onze website. Wanneer u alleen een vlucht boekt, kan dat niet online: in dat geval moet u contact opnemen met ons Contact Center. U kunt kiezen uit ons gehele aanbod; het hoeft niet hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, brengen we u de meerkosten in rekening. Wanneer de reissom van de nieuwe reis lager uitvalt, blijft het restbedrag op uw voucher staan. U kunt dit gebruiken voor een volgende reis. Wanneer er minder dan 10% aan tegoed overblijft, wordt dit bedrag van de voucher aan u terugbetaald. . Zodra u de nieuwe boeking heeft gemaakt, kunt u uw voucher verzilveren in uw ‘Mijn Corendon’ account. Wanneer u geen account heeft, kunt u inloggen op onze website met uw reserveringsnummer.

Wordt de coronavoucher wettelijk geaccepteerd?

We realiseren ons dat wij – onder normale omstandigheden – bij een annulering door de reisorganisator uw gehele reissom moeten terugbetalen. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat wij ons op het standpunt stellen dat het gerechtvaardigd is om hiervan af te wijken. Ook het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de ACM hebben recent aangeraden om de voucher te accepteren.

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Corendon coronavoucher geldig?

Met het tegoed van uw geannuleerde reis kunt u tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle verdere voorwaarden van de voucher kunt u vinden op: Voorwaarden Corendon coronavoucher

Wanneer ontvang ik de fysieke Corendon coronavoucher waarmee ik een nieuwe vakantie kan boeken?

Alle klanten die een Corendon coronavoucher moeten ontvangen, hebben hier inmiddels een e-mail over ontvangen. Heeft u hier recht op maar de e-mail nog niet gezien, dan raden wij u aan om uw ‘ongewenste e-mail’ map te controleren. Het is mogelijk dat deze hierin terecht is gekomen. Meer informatie over het gebruik van de voucher is hierin ook terug te vinden. De coronavoucher is ook aan uw ‘Mijn Corendon’ toegevoegd.

Wat gebeurt er als ik met het tegoed op mijn voucher een nieuwe vakantie boek in de komende zomer, en door het coronavirus de nieuwe vakantie alsnog niet doorgaat?  

In dat geval krijgt u van ons een nieuwe voucher. Met het tegoed van uw geannuleerde reis kunt u tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle verdere voorwaarden van de voucher kunt u vinden bij de vraag ‘Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Corendon coronavoucher geldig?’. Vouchers voor pakketreizen en hotelovernachtingen die worden uitgegeven vóór 1 juni 2020, zijn bovendien gedekt door de SGR. Het is nog niet duidelijk of deze periode door de SGR verlengd gaat worden.  

Ik heb een vakantie geboekt met een vertrekdatum in de periode tot 1 juni 2020, maar ik heb geen annuleringsbrief gehad; wat moet ik doen?

In dit geval is er onverhoopt iets mis gegaan; onze excuses hiervoor. U kunt contact opnemen met ons Contact Center om uw gegevens door te geven, zodat u alsnog van ons de mail ontvangt.

Ik heb een vakantie bij Corendon geboekt met een vertrekdatum vanaf 1 juni 2020; gaat mijn vakantie door?

Hier kunnen we nog geen uitsluitsel over geven, maar we hopen uiteraard van wel. Corendon heeft nu alle vakanties met vertrekdatum tot en met 31 mei geannuleerd.

Ik word gevraagd het restbedrag te betalen voor mijn vakantie later dit jaar; moet ik dit betalen gezien de huidige coronasituatie?

Ja, dit restbedrag moet door u betaald worden. We hanteren hiervoor de normale reisvoorwaarden. We begrijpen dat u zich zorgen maakt maar uw geboekte reis later dit jaar gaat voorlopig gewoon door. De reguliere voorwaarden voor het betalen blijven dus ook bestaan. Het volledige bedrag van de reis moet uiterlijk zes weken voor vertrek betaald zijn.

Ik heb meerdere vakanties bij Corendon geboekt; mag ik het tegoed van de coronavoucher gebruiken voor de restbetaling van een geboekte vakantie later dit jaar?

Ja, uiteraard is dit toegestaan.

Ik heb met mijn tegoed op de coronavoucher een nieuwe vakantie geboekt en krijg nu een mail voor een aanbetaling waarbij dit aanbetalingsbedrag lager ligt dan mijn tegoed; wat moet ik doen?

U hoeft niets te doen. Dit is een automatisch gestuurde mail en deze kunt u als niet-verzonden beschouwen. Wanneer het aanbetalingsbedrag hoger ligt dan het tegoed op uw coronavoucher, moet u het verschil aan ons betalen.

Ik heb een stoel gereserveerd bij een andere airline dan die van Corendon; hoe krijg ik dat bedrag terug?

Wanneer u vliegt met een andere airline dan die van Corendon (zoals Transavia of KLM) en daar een stoelreservering heeft geboekt, dan moet u dat bedrag zelf terugvragen bij de airline waar u dit heeft betaald.

Ik heb buiten Corendon om rechtstreeks bij een airline, autoverhuurder of verzekeraar bagage, een stoelreservering, een huurauto of reis- en/of annuleringsverzekering geboekt; hoe krijg ik mijn geld terug?

Dit moet u zelf rechtstreeks met de airline, verzekeraar of het autoverhuurbedrijf regelen, hier staat Corendon verder buiten.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus u moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij u aan om te checken wat uw ziektekostenverzekering precies dekt. Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds in geval van ziektes als het coronavirus geen dekking verleent. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht u in uw hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator en airline niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van uw nieuwe terugvlucht als u door quarantaine uw oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om u in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij u, waar mogelijk, om uw terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen.  

Gelden er in het algemeen extra maatregelen vanwege het coronavirus? 

We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Hierin wordt aangegeven dat er vooralsnog geen aanvullende maatregelen nodig zijn. In het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de algemene hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken. Heeft u griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en bent u mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Neem dan voor de zekerheid contact op met de GGD.  

Gelden er extra maatregelen aan boord van de Corendon vliegtuigen?

Wat betreft onze vluchtuitvoering worden we geadviseerd door verschillende instanties zoals de GGD, het RIVM, EASA en Schiphol. Mondkapjes worden niet aangeraden en ook het screenen van passagiers op airports is volgens het RIVM niet nodig. Wanneer ons airline-personeel toch het vermoeden heeft dat iemand aan boord met het virus is geïnfecteerd, handelen wij volgens bestaande luchtvaartprotocollen.